Nie ma szczególnej formy ewidencjonowania dokumentów finansowych dotyczących najmu , ale przepisy podatkowe nakazują Wspólnotom Mieszkaniowym prowadzić ewidencję uproszczoną.
Większość właścicieli i zarządców nieruchomości ma swobodę w zakresie sposobu rejestrowania swoich przychodów i kosztów.
Ordynacja podatkowa nakazuje przechowywanie dokumentów przez okres 5 lat.
Najważniejsza struktura planu kont :
130 Bank
201 Należności
202 Zobowiązania
400 Koszty eksploatacyjne
402 Koszty media
640 Rozliczenia międzyokresowe
700 Zaliczki eksploatacyjne
702 Zaliczki media
806 Fundusz Remontowy
860 Wynik finansowy
Oczywiście zarządcy , a właścicwie ich księgowe czy ksiegowi rozbudowują analitycznie plany kont , według swojej wiedzy , fachowości i uznania.
Obowiązkiem Zarządcy Nieruchomości jest sprawozawczość , czyli rozliczenie zaliczek wpłacanych przez właścicieli .
Ustawa zoobowiązuje do rozliczenia i przedstawienia rozliczenia finansowego na zebraniu Wspólnoty Mieszkaniowej do 31 marca następnego roku.
http://zarzadzanie-ksiegowosc-bj.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz